Rørleggeren midt i Kvadraturen

For noen år siden lå det rørleggere tett i tett i Kristian IVs gate. Nå er det bare én igjen med butikk i Kvadraturen: Comfort Reiersen VVS. 

 

– De fleste som kommer innom her setter stor pris på at det er en rørlegger midt i byen. Det sier Atle Bjørn Jonassen, eier av Comfort Reiersen VVS.

Rørleggerforretningen ble grunnlagt av Kjell Reiersen i 1973. Da under navnet Reiersen Vann & Varme som lå i Henrik Wergelandsgate. Sju år senere byttet de navn til AS Reiersen VVS og flyttet til hjørnet mellom Kristian IVs og Kirkegata – der de fortsatt ligger den dag i dag. 

– Folk sier de er glade for at vi her. Mange kommer gående bort i lunsjen, sier butikksjef Mosta Gulhan.

Butikksjef med svennebrev

Mosta Gulhan er den første kundene møter når de kommer inn i butikken i Kirkegata. Den sprudlende butikksjefen har tatt vel imot kunder siden han var 18 år gammel. Og nå i en alder av 40 har han også tatt svennebrev som rørlegger.

– Det handler om at jeg ønsket meg mer kompetanse og at kundene skulle bli møtt av en fagmann når de kommer inn i butikken. Dette skal være en plass i sentrum hvor du kan komme innom og få faglig og kyndig hjelp, sier Gulhan.

Modernisering 

Reiersen VVS har jobbet med modernisering av folks bad siden oppstarten, men i lang tid ble det kombinert med større VVS-oppdrag på blant annet flere skoler i Kristiansand. I 2012 tok de en ny retning.  – Da ville vi konsentrere satsingen på oppussing av bad og tradisjonelt rørleggerarbeid. Moderniseringsspesialisten ble vårt slagord, og nettopp det har vi blitt, sier Jonassen. 

Siden 2012 anslår Jonassen at de har pusset opp og totalmodernisert over 250 bad. – Vi er veldig gode på modernisering. Kundene skal være trygge på at vi har god kompetanse på det vi gjør, sier han. 

Leverer totalpakker 

Reiersen VVS har knyttet til seg mange dyktige samarbeidspartnere i alle ledd, og sammen med dem skreddersyr de gjerne en totalpakke på oppussing av badet ditt. – Vi samarbeider tett med byggmester, elektriker, murer og maler. Så når vi tar en jobb med renovering av bad, er det kun oss kunden trenger å forholde seg til. Vi tar hånd om alle ledd i oppussingen. Det setter mange kunder pris på, sier Jonassen. 

Noen ganger møter de på utfordringer når de renoverer bad, men Jonassen og hans ansatte strekker seg langt for å få fornøyde kunder. For god service er viktig.  – Iblant strekker vi oss kanskje litt for langt, men det er den innstillingen vi må ha. Det er viktig for oss å ha fornøyde kunder, og de har vi heldigvis mange av, sier han. 

Mange kunder ønsker selv å fikse opp i enklere oppgaver, som blant annet å bytte en pakning på krana eller løse opp tett sluk i dusjen. Gulhan anbefaler kunden å være veldig forsiktig med å «leke» rørlegger – det kan fort bli veldig dyrt hvis du selv forårsaker en vannlekkasje. Reiersen VVS har egne og dyktige rørleggere med fagbrev som sørger for at små og store oppdrag blir utført fagmessig og profesjonelt.

Generasjonsskifte 

Nylig har Jonassen gitt stafettpinnen videre til en annen erfaren mann i bedriften, nemlig rørleggermester Jon Atle Kile. Han har jobbet i bedriften i 30 år. – Jeg skal ta over i samme ånd. Atle har lagt et flott grunnlag for meg, så jeg ser ingen grunn til å endre på noe, sier den nye daglige lederen.

 

 

Foto og tekst: PMSør Brandstudio