ICON Kristiansand

Et ikon midt i Markensgate.

Det kiler fortsatt i kroppen på vei til jobb

Anne Grethe Austeid er butikksjef på ICON og har over 40 års bransjeerfaring. Hun kjenner fortsatt sommerfugler i magen på sykkelturen på vei til jobb. 

– Velkommen inn, sier, Anne Grethe Austeid. Butikksjefen på ICON tar smilende imot oss med sin gode kollega Kora. – Det mest givende med jobben er kundeopplevelsen. Kundene som kommer innom skal føle at de blir ivaretatt og at de får den hjelpen de trenger, sier hun. 

Erfaring og kompetanse

ICON Markens, som fører klær for både dame og herre, har vært en ledende aktør i over 70 år. Her jobber ti kompetente ansatte som strekker seg langt for kundene. Et eksempel er da en kjempestresset brudgom kom innom på vei til bryllupet og trengte hjelp til å knytte sløyfen.  – Selv om han ikke har kjøpt det her hos oss, så hjelper vi der vi kan, sier Anne Grethe med et smil.

ERFARING TRUMFER
Den velkjente butikken har gått gjennom et par navnendringer. ICON eies av Tor Karsten Jarle. Tidligere var de under Vic-konsernet, men har de siste to årene stått på egne bein. Til tross for nytt navn er de kanskje mest kjent som «Mjåland» på folkemunne. – Kjært barn har mange navn. Det viktigste for oss er at vi uansett navn har godt utvalg, solid kvalitet og personlig service,
sier Anne Grethe. 

 
KVALITET FRA TOPP TIL TÅ
ICON tilbyr alt fra stilfulle dresser og smokinger til moderne tilbehør. De fører anerkjente merker som Gant, Boss, Frislid, Parajumpers og Jean Paul.  – Vi tilbyr kvalitet og stil for enhver smak, sier butikksjefen. Hver vare i sortimentet er nøye utvalgt for å sikre at kundene får det beste, enten det er klær, tilbehør eller sko. – Vi kjenner merkene våre, og vi står for det vi selger, presiserer Anne Grethe.

De ansatte i butikken utgjør et solid team.  – Vi har ulik alder og kjønn, og utfyller hverandre på en god måte, Vi er genuint interesserte i kundenes behov, og gjengen som jobber her er trygge på hverandre, sier butikksjefen. Butikken har mange faste kunder, og flere av dem nevner kundeservice som grunnen til at de kommer tilbake.  – Det setter vi utrolig stor pris på, sier Austeid og smiler.

EN GRØNNERE FREMTID

Butikksjefen reiser rundt på messer i inn – og utland for å håndplukke de beste plaggene. Kolleksjonene velges nøye ut seks til ni måneder før de havner i butikk. 

– Det er ganske viktig at vi treffer på plaggene vi kjøper inn, spesielt i disse tider hvor bærekraft er i fokus, sier butikksjefen. Butikken ønsker å tilby kundene klassiske plagg som varer.  

— Selv om vi bruker mye tid på plaggene og kvalitet er det også viktig for oss at våre leverandører og produsenter har gode betingelser og et godt arbeidsmiljø for sine ansatte, påpeker hun. Slik vil butikken bidra til en litt grønnere hverdag.  – Vi ønsker en større bevissthet rundt klesforbruk. Hver og én kan bidra litt til et redusert klimaavtrykk, avslutter hun.

Foto og tekst: PMSør Brandstudio